مدیریت اشتغال و کار آفرینی

مهمترین و محوری ترین سیاست دولت، موضوع اشتغال است که در سالهای اخیر مورد تاکیدات ویژه مقام معظم رهبری (مدظله العالی)، رئیس جمهور و وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی قرارگرفته و برنامه های زیادی در حوزه اشتغال و سرمایه گذاری به مرحله اجرا درآمده است. یکی از وظایف ادارات کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی در استانها نظارت براجرای برنامه ها و سیاستهای اشتغال و سرمایه گذاری در استان است که معاونت اشتغال در ادارات کل استانها در حوزه های مختلف شامل دبیرخانه کارگروه اشتغال استان، خدمات اشتغال و کاریابی ها، کارآفرینی و اشتغال اتباع خارجی این وظیفه مهم را دنبال نموده و ضمن ارائه خدمات در حوزه اشتغال و سرمایه گذاری، مباحث مرتبط در این حوزه را مورد نظارت قرار داده و با ارائه گزارشات دوره ای در راستای اجرای سند توسعه اشتغال و سرمایه گذاری استان و نیز عملکرد دستگاههای اجرایی و بانکهای عامل، برنامه ها را پایش می نماید. 

در حال حاضر معاونت اشتغال دارای چهار زیر مجموعه می باشد

دبیرخانه کارگروه اشتغال استان اصفهان
• اداره اشتغال و هدایت نیروی کار
• اداره اشتغال اتباع خارجی

اداره توسعه کارآفرینی 

• سامانه الکترونیکی ارتباط مردم و دولت (سامد)

شماره های تماس 28-36673227 داخلی 213  جناب آقای میرهادی * مدیریت اشتغال و کارآفرینی*

پیشخوان ملی مجوزهای کشور به آدرس(www.G4B.ir) چارچوبی یکپارچه شامل 4 سامانه­ الکترونیکی است که هرکدام از آنها دارای نقشی‌ اساسی و مستقل در زمینه تحقق و تامین اهداف و ماموریت­های حاکمیت در بهبود محیط کسب و کار کشور می‌باشند. این سامانه ها عبارتند از :

  • سامانه مجوزهای کشور (سام):
  • سامانه دریافت شکایات، انعکاس، پیگیری و رسیدگی به شکایات متقاضیان صدور مجوزهای کسب و کار (دادور)
  •  مرکز فوریت­های بهبود محیط کسب و کار (یاور)
  •  نقشه ملی استعلامات کشور (نما)

این مستند در راستای اجرایی شدن مصوبه مورخ 27/01/1397 هیات محترم مقررات زدایی و تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار، به منظور دسترسی متقاضیان درخواست صدور مجوزهای کشور تدوین شده است.

2-نیازمندی­های اولیه

به منظور ثبت نام و انجام عملیات در سامانه پیشخوان مجوزهای کشور رعایت موارد ذیل پیشنهادمی­شود:

·         مرورگر مورد استفاده از لیست مرورگرهای زیر انتخاب شود :

o        Internet Explorer نسخه 11 به بالا

o        Mozila نسخه 45 به بالا

o        Chorome نسخه 45 به بالا

  •  برای ارسال مستندات، از فایل های با پسوند JPG، Zip و یا PDF با حداکثر حجم 2 مگابایت استفاده نمایید.
  •  در ارسال تصاویر، از تصاویر بی­کیفیت، نامشخص و ناخوانا پرهیز نمایید
  •  در ورود اطلاعات دقت لازم انجام شود تا اطلاعات صحیح، به­روز و موثق وارد سامانه شوند.

3-ورود به سامانه

به منظور دسترسی به پیشخوان مجوزهای کشور به آدرس www.G4B.ir مراجعه نمایید. کاربران متقاضی که نام کاربری و کلمه عبور را از طریق سامانه پیامکی دریافت نموده‌اند، با استفاده از این اطلاعات امکان ورود به سامانه را خواهند داشت. در صورتیکه کاربر کلمه عبور خود را فراموش کرده باشد، با انتخاب «گذر واژه خود را فراموش کرده­ام» قادر به دریافت کلمه عبور جدید خواهد بود. در غیر اینصورت برای دریافت نام کاربری گزینه "ثبت نام" را انتخاب و ثبت نام نمایید.

به منظور ثبت‌نام در سامانه، نوع شخصیت متقاضی را انتخاب نمایید:

  • شخصیت حقیقی

این نوع کاربر نیاز به اطلاعاتی از قبیل کد ملی، تاریخ تولد و شماره تلفن همراه دارد.

  •   شخصیت حقوقی

این نوع کاربر نیاز به ارائه شناسه ملی شرکت، کد ملی مدیر عامل و شماره همراه مدیر عامل دارد.

  •   شخصیت اتباع خارجی

این نوع کاربر نیاز به ارائه کد پاسپورت، کد فراگیر اتباع خارجی و شماره همراه دارد.

ثبت‌نام در سامانه شامل بررسی و احراز هویت برخط اطلاعات متقاضی با توجه به نوع شخصیت (حقیقی/حقوقی/اتباع خارجی ) می­باشد. بنابراین الزامی­ است که شماره ملی و شماره همراه متعلق به متقاضی باشد. پس از تایید و صحت سنجی، ثبت نام انجام و نام کاربری و کلمه عبور از طریق سامانه پیامکی برای شما ارسال می گردد.

4-پنل کاربری

پس از ورود به سامانه می توانید از کارکردهای اصلی پنل شامل :

  1. صفحه اصلی
  2. ثبت و پیگیری مجوز
  3. ثبت و پیگیری شکایت
  4. میز مشاوره کسب و کار
  5. تماس با مرکز
  6. مشاهده فعالیت ها
  7. مشاهده پروفایل

استفاده نمایید. در صفحه نخست، کاربر می تواند از کارکردهای جاری و عملیاتی درخواست های ارسالی به تفکیک هر یک از سامانه­ها بهره­مند گردد.

5-ثبت و پیگیری درخواست مجوز

5-1-مرکز اصناف و بازرگانان

5-1-1-سازمان های صنعت، معدن و تجارت

5-1-2-مجوز پروانه کسب (ایثارگری)

در این بخش به منظور ثبت مجوز پروانه کسب ایثارگری، از منوی سمت راست گزینه "ثبت و پیگیری مجوز" را انتخاب نمایید و سپس با فشردن دکمه "ثبت درخواست مجوز" وارد صفحه ثبت درخواست مجوز می شوید.

پس از ورود، فیلدهای اطلاعاتی را به صورت زیر تکمیل نمایید:

دستگاه اجرایی:از لیست دستگاه­های اجرایی "وزارت صنعت،معدن و تجارت" را انتخاب نمایید. (برای سهولت در انتخاب از سروازه "وزارت" استفاده کنید)

سازمان تابعه:در صورتی که متقاضی دریافت پروانه کسب ایثارگری از اتحادیه های شهرستانی هستید عنوان سازمان تابعه را "سازمان صنعت، معدن و تجارت استان" و درصورتیکه که متقاضی دریافت پروانه کسب ایثارگری از اتحادیه های کشوری هستید مرکز اصناف و بازرگانان را انتخاب نمایید.

موقعیت جغرافیایی :به منظور ارایه و بهره‌برداری از کسب و کار، مکاناخذ مجوز را با توجه به استان، شهرستان و شهر مورد نظر انتخاب نمایید.

نام مجوز :از لیست مجوزها عنوان مجوز "پروانه کسب" را انتخاب نمایید.

نوع پروانه کسب: نوع پروانه کسب را "ایثارگری"تعیین کنید.

نوع درخواست:یکی از انواع درخواست های مرتبط با مجوز را انتخاب نمایید.

·         ( لازم به ذکر است در صورتی که فرد، متقاضی درخواست تمدید پروانه کسب ایثارگری باشد می بایست شناسه صنفی پروانه کسب خود را جهت انجام مراحل تمدید وارد نماید.)

نظام وظیفه: وضعیت نظام وظیفه خود را مشخص نمایید.

وضعیت تاهل:وضعیت تاهل را انتخاب نمایید.

سرپرست خانواده: در صورتیکه سرپرست خانواده هستید گزینه "بله" در غیراینصورت گزینه "خیر" را انتخاب نمایید.

( لازم به ذکر است کلیه استعلامات مربوط به صدور مجوز ایثارگری اعم از اطلاعات هویتی، استعلام بنیاد شهید و امور ایثارگران و ... از طریق سامانه سام اخذ می گردد.)

  • پس از اطمینان کامل از صحت اطلاعات وارد شده دکمه "ثبت" را انتخاب و کد رهگیری تولید شده به منظور پیگیری­های آتی در اختیار شما قرار خواهد گرفت.
  • به منظور اطلاع از ثبت مجوز، دکمه "برگشت به صفحه قبل" را انتخاب و از آخرین وضعیت مجوز مطلع شوید.
  • به منظور مشاهده جزییات مجوز درخواستی و استعلامات مرتبط با آن ، از ستون مشاهده گزینه "مشاهده" را انتخاب نمایید.

در پایان یادآور می شود در حال حاضر فقط ثبت اطلاعات درخواستی از متقاضیان دریافت پروانه کسب ایثارگری در سامانه "سام" انجام می گردد و مابقی مراحل صدور پروانه کسب ایثارگری اعم از ( بازرسی، پذیرش اولیه، پرداخت حق عضویت و ... ) از طریق سایت ایرانیان اصناف صورت می پذیرد.

صفحه پیشخوان مجوزهای کشور